GLAVNI LABORATORIJ
Služba kontrole kvalitete je ključna organizacijska jedinica Glavnog laboratorija za vode Instituta za vode „Josip Juraj Strossmayer“ (GLV). Njen glavni zadatak je osiguranje primjene, unapređenje i održavanje sustava upravljanja kvalitetom prema normi HRN EN ISO/IEC 17025:2017. Ova norma postavlja opće zahtjeve za osposobljenost ispitnih i umjernih laboratorija.
Primjenom sustava upravljanja kvalitetom želi se postići povećanje kvalitete rada laboratorija, pratiti prikladnost korištenih metoda i razviti nove, otkriti trendove i odstupanja provođenjem kontinuiranog procjenjivanja kvalitete analitičkih podataka, provoditi nadzor nad ispravnošću opreme, kemikalija i pribora, uvjetima okoliša, kompetencijama djelatnika, nabavom opreme i potrepština kao i drugim procesima u radu laboratorija. Korisnici usluga GLV-a mogu imati povjerenje u rezultate ispitivanja znajući da se laboratorijski posao obavlja na ispravan način sukladno propisanim pravilima i zahtjevima. Kvalitetni i pouzdani rezultati ispitivanja kemijskog i ekološkog stanja vodnih tijela važni su jer predstavljaju podlogu za donošenje važnih odluka poput planova upravljanja vodama.
Ocjenu sukladnosti sustava upravljanja kvalitetom prema zahtjevima norme HRN EN ISO/IEC 17025:2017. provodi nacionalno akreditacijsko tijelo Hrvatska akreditacijska agencija (HAA).
GLV je sljednik Glavnog vodnogospodarskog laboratorija Hrvatskih voda (GVL) kojem je HAA nakon pregleda dokumentacije i ocjene sustava i analitičkih metoda dodijelila prvu potvrdu o akreditaciji 2013. godine. Od tada se područje akreditacije stalno unapređuje te proširuje novim metodama za ispitivanje kemijskih i bioloških pokazatelja u području uzorkovanja i ispitivanja površinskih, podzemnih i otpadnih voda te riječnih sedimenata.
Djelatnost kontrole kvalitete obuhvaća izradu i unapređenje dokumentacije sustava kvalitete, planiranje i ocjenu sudjelovanja na međulaboratorijskim poredbenim ispitivanjima, praćenje i ažuriranje zakonske i tehničke regulative i metoda, pomoć i suradnju s odgovornim analitičarima pri izradi validacijskih protokola, izvještaja i izradi kontrolnih karata, pripremu i provedbu unutrašnjih neovisnih ocjena metoda i sustava, izradu godišnjeg izvještaja o stanju sustava kvalitete, pripremu dokumenata za neovisnu ocjenu vanjskog ovlaštenog tijela pri akreditaciji i svakom narednom proširenju akreditacijskog područja i dr.
Dokumentacijom sustava kvalitete opisana je organizacija, oprema, prostor, odgovornosti djelatnika, te sadrži propise i upute za obavljanje postupaka, provedbu metoda i nadzor raznih aspekata rada u laboratoriju.
Dokumentacija sustava kvalitete uključuje Priručnik kvalitete, postupke sustava upravljanja, standardne operativne postupke, radne upute, obrasce i razne zapise.
Priručnik kvalitete (PK), koji je temeljni dokument sustava kvalitete, opisuje politiku kvalitete, strukturu dokumentacije i organizacije, postupke vezane na upravljanje opremom, nabavom, upravljanje dokumentacijom, ovlasti i procedure koje utječu na rezultate ispitivanja te upućuje na sve postupke, radne upute i obrasce.
Postupci sustava upravljanja (PSU) podrobnije definiraju neke opće aktivnosti i postupke koji mogu utjecati na kvalitetu ispitivanja. Na primjer, PSU sastavljanje i izmjena dokumenta propisuje izgled dokumenata, način označavanja i njihove distribucije, PSU postupak nabave opisuje kako se provodi kupnja kemikalija, standarda, pribora i opreme koji mogu utjecati na rezultate ispitivanja, kako se provjerava udovoljava li nabavljeno zahtijevanoj kvaliteti i kako se ocjenjuju dobavljači itd.
Radnim uputama (RU) se detaljnije daju upute za procedure i aktivnosti navedene u PK ili PSU, primjerice za izradu kontrolnih karata, validacijskih protokola za metode ispitivanja, opisuje se registracija uzoraka u LIMS-u, pranje laboratorijskog posuđa, umjeravanje i održavanje opreme i dr.
Za sve metode ispitivanja koje se koriste u laboratoriju izrađuje se standardni operativni postupak (SOP), validacijski protokol i izvješće o validaciji metode. Validacija je provođenje različitih testova kojima se želi potvrditi da metoda udovoljavanju analitičkim zahtjevima koje laboratorij mora postići.
U laboratorijima se koriste različite metode ispitivanja: normirane metode ispitivanja (HRN, ISO, EPA, Standard Methods), aplikacijske metode (razne metode koje preporučuju ili razvijaju proizvođači opreme) te vlastite metode razvijene u laboratoriju.
Mjere kontrole kvalitete prilikom primjene i kontrole analitičkih metoda ispitivanja dijele se na vanjske i unutrašnje.
Vanjske mjere kontrole kvalitete su sudjelovanje laboratorija u međulaboratorijskim usporedbama (MLU) te vanjska neovisna ocjena (HAA).
Međulaboratorijska poredbena ispitivanja provode se ispitivanjem uzoraka nepoznatih koncentracija svih dostupnih pokazatelja koje laboratorij ispituje. MLU pružaju objektivne dokaze o osposobljenosti laboratorija za izvođenje određenog ispitivanja te su obvezni dio sustava osiguranja kvalitete rezultata ispitivanja.
Neke od unutrašnjih mjera kontrole kvalitete su kontinuirana uporaba certificiranih referentnih materijala (CRM-a) za kalibracije i izradu kontrolnih karata, upotreba slijepih proba, unutrašnje neovisne ocjene (UNO), periodičke provjere osposobljenosti i dr. Primjerice, svake godine se obvezno provode interni auditi (UNO) nekih metoda prema petogodišnjem planu kontrole kvalitete. Prilikom provođenja UNO-a se provjerava i dokazuje putem zapisa primjenjuju li se metode i postupci kao što je definirano i propisano, te sukladnost opreme i kemikalija. Eventualno pronađena odstupanja (nesukladnosti) moraju se ispraviti. Svake godine provodi se i UNO sustava upravljanja kvalitetom, nakon čega se izrađuje izvještaj o stanju sustava kvalitete. O svemu provedenom izvještava se upravu te se u sklopu „upravinih ocjena“ donose odluke o daljnjem razvoju laboratorija, nabavi opreme, novim analitičkim metodama koje je potrebno razviti, poboljšanju sustava itd.